Ecolalia în autism. O soluție sau o problemă?
Mulți copii cu autism se folosesc de ecolalie, adică repetă cuvinte sau chiar fraze pe care le aud din partea adulților din jurul lui sau fraze auzite în desene, reclame sau cântecele.
Atunci când ei repetă imediat după ce au auzit cuvintele, acest fenomen poartă denumirea de ecolalie imediată, iar dacă ei repetă cuvintele la distanță de câteva ore sau chiar zile, se numește ecolalie întârziată. În cazul ecolaliei întârziate, dat fiind că între auzirea cuvântului/ cuvintelor și momentul ecolalizării (emisiei lui de către copil) trece o unitate de timp, situația pare cu atât mai ciudată cu cât pare să nu aibă legătură cu contextul. De exemplu, când la grădiniță doamna le oferă gustarea, ea va spune “ Toată lumea la mine!”. Apoi, când copilul se află acasă și își dorește să primească o gustare, el va spune “Toată lumea la mine!”, în loc să spună numele gustării.
Ecolalia întârziată poate avea loc și fără ca ea să aibă o funcție de cerere: de exemplu când copilul se află într-un mediu pe care îl percepe ca fiind stresant, el va începe să ecolalizeze de exemplu “Faascoonaal” (din reclama de la fasconal). Atunci când el aude această reclamă, de regulă se află acasă, în mediul lui sigur și predictibil și încearcă astfel să facă față mediului stresant în care se regăsește, plasându-se măcar din punct de vedere emoțional, în mediul lui sigur și predictibil.
Este dificil să ne dăm seama ce vrea un copil să spună prin ecolalie, dacă încearcă să ne spună ceva și de aceea ar fi util ca toți părinții copiilor cu autism să știe următoarele lucruri despre acest tip de limbaj al copilului lor:
1) Copiii cu autism folosesc ecolalia pentru că ei învață limbajul într-un mod diferit
Copiii cu dezvoltare neurotipică încep prin a înțelege și emite cuvinte izolate, după care le pun împreună pentru a forma propoziții și fraze.
Copiii cu autism nu urmează aceleași reguli. Primele lor încercări de a vorbi sunt alcătuite din “bucăți” de limbaj pe care le preiau ca atare din mediu și pe care nu le pot rupe, pentru a le adapta contextelor. Ei folosesc structuri complete pentru a comunica/ cere ceva, dar ei nu înțeleg/ nu în totalitate cuvintele din frază luate separat. De exemplu, atunci când o vede pe mama umplând cada cu apă, el va spune “ Este timpul sa faci baie” – el știe că această structură are legătură cu momentul îmbăierii dar nu înțelege cuvintele luate separat: este (a fi), timpul, să faci, baie.
Prin urmare, putem ajuta copiii care ecolalizează prin a-i ajuta să despartă aceste structuri în bucăți astfel încât să înțeleagă ce înseamnă fiecare cuvânt luat separat, crescând astfel șansele ca ei să folosească aceste cuvinte într-o manieră mai flexibilă.
2) Deseori prin ecolalie ei încearcă să ne transmită un mesaj
Uneori, copiii cu autism folosesc ecolalia în încercarea de a se liniști în momentele în care se simt stresați/ supărați, iar în aceste cazuri este evident că ei nu încearcă să transmită un mesaj.
Dar în foarte multe cazuri, copiii folosesc ecolalia în scopul comunicării. Iată cum să interpretăm acest comportament:
Copilul cere ceva (copilul spune “vrei bobo?” în încercarea de a cere bomboană, pentru că a învățat că așa îi spun adulții când vor să îi ofere bomboane);
Copilul încearcă să inițieze un contact sau să îl mențină (copilul îți dorește să se joace de-a v-ați ascunselea și spune “cine nu-i gata îl iau cu lopata!”);
Copilul vrea să atragă atenția celorlalți spre ceva (copilul vrea să atragă atenția asupra a ceva ce a văzut spunând ceva ce a auzit în jurul lui );
Copilul folosește ecolalia în semn de protest (copilul spune “nu vrei bluza asta?” pentru că așa i-a auzit pe părinți spunând când l-au dezbrăcat. De fapt el vrea să spună “nu vreau bluza asta”);
Copilul vrea să spună “da”( când este întrebat “Vrei iaurt?” copilul repetă ”Vrei iaurt?”, de fapt el vrea să spună “da” );
Copilul nu cunoaște răspunsul la cerința care i-a fost adresată ( atunci când copilulului îi este adresată o cerință/ o întrebare la care nu cunoaște răspunsul, el va repeta. În acest caz, îi va fi predat răspunsul).
3) Ecolalia este pasul spre un limbaj funcțional
Cercetările făcute pe copiii ecolalici au relevat un pattern în felul cum limbajul se dezvoltă în cazul copiilor cu autism:
Inițial, ei repetă bucăți (șabloane) de limbaj fără să știe ce înseamnă acele cuvinte
Apoi, ei desfac aceste propoziții și le recombină în diverse moduri (ecolalie atenuată)
Pe măsură ce ei încep să înțeleagă limbajul, ei încep să vorbească în propoziții scurte, chiar și de unul- două cuvinte pentru a se exprima
Odată cu trecerea timpului, limbajul capătă spontaneitate și devine mai flexibil.
Ecolalia va mai apărea din când în când, mai ales când copilul este obosit, frustrat sau este într-o perioadă de emoționalitate crescută. Dar limbajul devine, odată cu trecerea timpului, tot mai spontan, flexibil și funcțional.
Redactat de Cristina Geană, psiholog