Semnele autismului la copilul de 3 ani

Nu sunt doi oameni la fel, știm deja asta. Știm și că nu sunt doi copii cu autism la fel, chiar dacă tendința multor părinți este să-și compare copilul cu unul care are acest diagnostic pentru a încerca să determine dacă și copilul său este autist. Însă câteva semne sunt commune și pot fi regăsite la majoritatea copiilor cu autism. Cele mai comune se referă la dificultăți în sfera interacțiunii sociale, dificultăți de comunicare și comportamente repetitive iar intensitatea acestora variază de la un caz la altul.

A recunoaște aceste semne la copilul tău poate fi primul pas pentru a determina dacă e cazul sau nu să ceri ajutor pentru copilul tău. Dar trebuie să știi că fiecare copil este unic și că dacă observi unele din aceste semne, nu este neapărat ca al tău copil să întrunească diagnosticul de TSA (Tulburare de Spectru Autist). Aceste simptome pot servi ca un prim ghid pentru a ajuta părinții să ia decizii informate în legătură cu dezvoltarea copilului lor și recunoscându-le, părinții pot solicita ajutor în timp util astfel încât să asigure support pentru ca cel mic să se poată dezvolta cât mai armonios.

Semne care pot indica o tulburare de spectru autist la copilul de 3 ani:

Iată câteva semne care ar trebui să va trimită cu cel mic la o evaluare cu un psiholog clinician sau psihiatru:

Semne comportamentale:

  • Sensibilități senzoriale: copilul poate avea reacții puternice la atingeri, lumini, anumite zgomote sau chiar mirosuri. poate fi extrem de sensibil la zgomote puternice sau texturi ale unor obiecte sau mâncăruri care nu au același efect pe populația generală. Dacă copilul tău își pune mâinile la urechi când aude diverse zgomote, asta ar putea sugera o sensibilitate auditivă. Unii copii cu autism par să nu simtă durere într-o situație în care populația generală ar simți. 
  • Comportamente repetitive: unii dintre copiii cu autism au comportamente de tipul fluturatului mâinilor, învârtitul sau balansarea stanga-dreapta sau față-spate. De asemenea o bună parte dintre copiii cu autism doresc sa urmeze rutine rigide zi de zi și simt distres atunci când intervine ceva în rutinele lor. Sau pot repeta aceleași formule de salut, pe același ton și cu aceeași formă de fiecare dată.
  • Joc repetitiv: în locul interacțiunii firești cu jucăriile, copilul cu autism preferă să le alinieze sau să realizeze cu ele aceeași actiune de multe ori.

Semne din sfera interacțiunii sociale

  •  Contactul vizual limitat: mulți copii din spectru au un contact vizual foarte scurt sau nu au contact vizual în timpul interacțiunii cu o persoană chiar dacă este atent la conversație. Sau atunci când sunt strigați pe nume, ei nu stabilesc contact vizual ca raspuns. 
  • Dificultăți în a-și face prieteni: copiii din spectru au dificultăți în a-și face prieteni și a menține relațiile sociale deoarece nu înțeleg cum funcționează. Pot avea dificultăți în a-i invita la joacă pe alți copii și atunci îi imită, aleargă după ei sau îi prind în brațe, pot să îi tragă de haine etc. Unii dintre ei preferă să se joace singuri și preferă să nu împartă jucăriile deși atunci când văd ceva ce își doresc de la alți copii, merg și își iau fără să ceară permisiunea.
  • Dificultăți în a înțelege limbajul non-verbal: ei pot avea dificultăți în a recunoaște expresiile faciale, indicii corporali sau semne sociale subtile care pot trăda emoții sau diverse intenții din partea celorlalți. De asemenea în cele mai multe cazuri ei nu se exprimă prin limbajul corporal sau expresii faciale.
  • Dificultăți în a înțelege și a exprima emoțiile: acești copii pot avea dificultăți în a-și recunoaște propriile emoții. Asta face să le fie foarte dificil să-și traducă emoțiile celorlalți.
  • Tantrumuri intense: ocazional, toți copiii pot avea crize de tantrum. Dar crizele de tantrum ale copiilor cu autism sunt diferite- ele sunt mult mai intense, mai frecvente și mai greu de liniștit. De asemenea, în timpul unui tantrum se pot angaja în comportamente auto-vătămătoare sau pot deveni agresivi. 
  • Interese intense: acești copii devin pasionați de diverse activități sau obiecte și își doresc să le implice în jocul lor. O parte din copiii cu autism învață alfabetul sau cifrele fără ca cineva să le predea. 

Semne din sfera comunicării

  • Întârzierea vorbirii: este comună printre copiii cu autism și de multe ori părinții sunt puși în gardă chiar de acest aspect. Sigur că fiecare copil se dezvoltă în ritmul lui însă chiar și cu un limbaj întârziat, un copil de 3 ani ar trebui să spună mai mult decât mama, tata, papa, hai. Atunci când copilul tău de 3 ani spune doar 3 – 4 cuvinte, trebuie să știi că este necesar să vizitezi un specialist.
  • Ecolalia: ecolalia se referă la repetiția unor silabe, cuvinte sau chiar fraze, imediat după ce copilul le-a auzit, sau întârziat- la diferență de minute, ore sau chiar zile (ecolalie întârziată). Ecolalia este frecventă în rândul copiilor cu autism deși se poate ca un copil să prezinte ecolalie fără să facă parte din spectrul autist.
  • Dificultăți în a folosi gesturile: copiii cu autism, de multe ori sunt acei copii ”serioși”, iar părinții obișnuiesc să spună despre ei că sunt foarte independenți. În majoritatea cazurilor, ei nu învață spontan să indice cu degetul nici când vor ceva (trag părintele unde au nevoie, iar când ajung în zona obiectului dorit, împing mâna adultului spre el), nici când sunt impresionați de ceva (în comparație, copilul cu dezvoltare neuro-tipică indică părintelui spre obiectul/ fenomenul de care este impresionat și insistă până când se asigură că și părintele a vazut). De asemenea, de regulă ei nu folosesc gesturile corporale de tipul:să dea ochii peste cap când nu le convine ceva sau să se bată cu mâna pe frunte când se enervează etc.

Când să ceri ajutor pentru copilul tău?

Este important să te îndrepți către un specialist imediat ce ai observat unul sau mai multe semne din cele de mai sus sau altele care te fac să te gândești că ceva se întâmplă în sfera dezvoltării lui. Cu cât intervenția este mai timpurie, chiar și înaintea împlinirii vârstei de 2 ani, cu atât cresc șansele ca recuperarea să fie mai completă.

Nu doar copiii cu autism au nevoie să urmeze un program de terapie ci orice copil la care se remarcă o întârziere în dezvoltare și/ sau limbaj.

Redactat de Cristina Geană,

Psiholog clinician & Consultant ABA